نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4819
-
الف
+

آشنایی با اماکن گردشگری و تاریخی «ساوه» در مرکز ایران+ تصاویر

در این گزارش به یکی از جاذبه‌های بکر گردشگری ایران و شهر «یاقوت‌های سرخ» سفر خواهیم کرد.

یکی از جاذبه‌های بکر گردشگری ایران که از اماکن متعدد و متنوعی چون تپه‌های باستانی، زیارتگاه‌های معروف، مناطق طبیعی دست‌نخورده، روستاهای زیبا، چمنزارهای سبز، چشمه‌سارها و آبشارهای زیادی برخوردار است، شهر ساوه در مرکز ایران می باشد.

ساوه یکی از شهرهای کهن تاریخی در ولایت مرکزی ایران است که قدمتی ۷ هزار ساله دارد. این شهر باستانی به خاطر نعمت داشتن باغ‌های زیاد انار به شهر «یاقوت‌های سرخ» نیز معروف است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های شهر یاقوت‌های سرخ بیشتر آشنا شوید.

دریاچه مصنوعی ساوه

دریاچه تفریحی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه به عنوان تفرجگاهی مناسب با چشم اندازی زیبا در فصول گرم سال پذیرای بسیاری از گردشگران می باشد . این دریاچه تفریحی با سطح آبگیر ۳۳ هزار متر مربع و گنجایش ۶۰ هزار متر مکعب آب، مورد توجه و استفاده شهروندان ساوه ای قرار گرفته است . عمق این دریاچه حداکثر دو متر و امکانات قایقرانی هم دارد، که در اطراف دریاچه هم فضای کافی برای پیاده روی، استراحت و انجام ورزش های عمومی و همگانی مهیا می باشد.

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و طی دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. به‌طوری‌که نوسازی‌های انجام‌شده موجب شده‌است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند.

این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌ شده است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.

روستای سامان

روستای سامان ساوه

روستای گردشگری سامان، روستایی در شمال‌غربی ساوه و در نوزده کیلومتری شمال‌غربی بخش نوبران در دامنه جنوبی کوه‌های خرقان است که جاذبه‌های طبیعی زیادی چون آبشارهای بزرگ و کوچک، درختان کهن، رودخانه خروشان و پوشش گیاهی خاص منطقه دارد.

در طول مسیر رودخانه این روستا چند آسیاب قدیمی وجود دارد که مشهورترین آن‌ها آسیاب قازان بیگ نام دارد. قلعه سامان نیز در غرب این روستا جای گرفته و از مناطق تاریخی روستای سامان به شمار می‌رود. طبیعت چشم‌نواز و بکر این روستا نیز برای علاقه‌مندان به کوهپیمایی و کوهنوردی بسیار مناسب است.

چشمه بالقلو ساوه

چشمه بالقلو ساوه

چشمه بالِقلو یکی از چشمه‌های ولایت مرکزی ایران است که در منتهی‌الیه روستای بالقلو در جنوب شهر غرق‌آباد ساوه قرار دارد.

آب این چشمه پس از خروج وارد یک حوضچه می‌گردد. این حوضچه بسیار دیدنی است و جلب نظر مراجعه‌کنندگان را می‌کنند. از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

این چشمه دارای مناظر بسیار دیدنی است و همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.

قلعه دختر ساوه

قلعه دختر ساوه - قیز قلعه ساوه

شاید یكی از مهمترین آثار شگفت انگیز معماری ایران در مناطق مرتفع و سخت گذر ایران در دوره باستان كه تاكنون ناشناخته مانده قیز قلعه یا قلعه دختر ساوه باشد.

عظمت بنا و فلسفه وجودی ساخت آن در این منطقه به حدی جالب است كه می‌توان از آن به عنوان یكی از منابع مهم جذب گردشگر بین‌المللی به ولایت مركزی ایران و همچنین معرفی دستاوردهای معماری ملی و باستانی ایران قدیم اشاره كرد.

قصر و دژ دفاعی قلعه دختر ساوه بر روی صخره بلندی مشرف به دشت ساوه بنا شده كه از سه طرف شرق، غرب و جنوب بوسیله صخره‌های متعدد دیگری احاطه شده‌است.

از نمای شمالی قلعه سه قله صخره‌ای بلند مشاهده می‌شود كه قصر و قلعه در نوك قله‌ای كه در وسط قرار گرفته ساخته شده و این قلعه از جاده ساوه به همدان و از تمامی دشت و شهر ساوه قابل رویت است.

در دو طرف صخره قیز قلعه دو رودخانه كوچك جاری است، رودخانه ضلع شرقی دایمی، اما رودخانه‌ای كه در ضلع غربی قرار دارد به صورت فصلی است.

قلعه دختر ساوه - قیز قلعه ساوه

قلعه از دو بخش اصلی دژدفاعی و قصر تشكیل شده كه در مجموع حدود سه هزار متر مربع مساحت دارد. دروازه ورودی در ضلع‌شرقی صخره قیز قلعه قرار دارد كه بعداز عبوراز رودخانه كوچك، بقایای دیواره دروازه كه از سنگ و ساروج ساخته شده است دیده می‌شود. تمامی دیوراه صخره به صورت پرتگاه می‌باشد و هر نقطه‌ای كه احساس می‌شده می‌توان از آن عبور نمود باسنگ وساروج تا بالای صخره بسته شده است، به طوری كه هیچ راه نفوذی از سه ضلع شمالی، شرقی و غربی به درون قلعه وجود ندارد.

بنای قیز قلعه كاملا بر دشت ساوه مسلط بوده و دارای چهار برج دیده‌بانی در ضلع شمالی، غربی و شرقی است كه از میانه صخره تا بالای آن با سنگ و ساروج كار شده‌است.

بر اساس تحقیقات، قلعه دختر ساوه نیایشگاهی برای عبادت و احترام به آب و ناهید در پیش از اسلام و قبل از خشكیدن دریاچه ساوه در دوره ساسانیان بوده، محراب ساخته شده بر روی دریاچه قدیمی ساوه در قلعه این احتمال را بیشتر می‌كند. 

غار آقداش ساوه

غار آقداش ساوه

غار آقداش در کوه‌های شمال روستای آقداش از توابع قریه جات کوهپایه در بخش نوبران ساوه قرار دارد.

غار آقداش از نظر باستان‌شناسی اهمیت بسیاری دارد زیرا در این غار نقاشی‌هایی دیده می‌شود که توسط انسان‌های غارنشین در عصر شکار کشیده شده است.

مقصد نهایی

انار ساوه

اگر به ساوه رفتيد یادتان باشد این شهر به شهر یاقوت های سرخ یعنی انار معروف است و اگر خواستيد انار بخريد بايد بدانيد با وجود آنکه بيشتر باغ های ساوه داراي درخت انار هستند اما انار هر منطقه اي با منطقه ديگر فرق مي کند .

اگر از اهالي ساوه بپرسيد، براي خريد بهترين انار شما را به روستاهاي نورعلي بيگ و سيليگرد ارجاع خواهند داد.

ح ح

نظر شما
ارسال نظر